Výhledy do údolí Oty Pavla

Svoji krásnou a milovanou Berounku zvěčnil spisovatel Ota Pavel ve svých vzpomínkových povídkách vydaných ve sbírkách Smrt krásných srnců a Zlatí úhoři, které byly později také filmově zpracovány. Pojďte se vydat po stopách příběhů řeky plné ryb uprostřed křivoklátských lesů, které měl Pavel tak rád. Poputujete kolem Berounky mezi Skryjemi a Roztoky a navštívíte místa známá z jeho knih.

Svoje putování začnete ve Skryjích. Z parkoviště se pěšky vydáte po modré na terasu Berounky nad skryjským mostem. Ve stráni nad řekou je světoznámé naleziště trilobitů a z vyhlídky se vám představí kopcovité lesnaté území národní přírodní rezervace Týřov se stejnojmennou zříceninou královského hradu ze 13. století. Rozhodnete-li se ji navštívit, budete pokračovat po modré dolů k řece do skryjského Luhu, na který Pavel vzpomíná ve své povídce Žehlička. Dále potom odbočíte vpravo kolem řeky po žluté asi dva kilometry pěšinou po svahu kopce Vosníku na Týřov. Jedná se o trasu vyšší obtížnosti, v zimě a za špatného počasí hůře schůdnou. Náročnost cesty vám však vynahradí jedinečný výhled ze zříceniny na Berounku a do údolí Oupořského potoka, kde šestnáct let žil poustevník a malíř Václav Matoušek, o němž Ota Pavel napsal poetickou životopisnou črtu Fialový poustevník. Hrad Týřov, který vystavěl král Václav I. ve stylu francouzských kastelů, patřil ve své době k nejvýznamnějším u nás.

Po návratu zpět do Skryjí na parkoviště budete mít v nohách skoro šest kilometrů. Vaší druhou zastávkou bude Čertova skála. Abyste si ušetřili namáhavou cestu do strmého kopce, dojedete autem ze Skryjí přes most do blízkých Týřovic a odtud do 7 km vzdálených Hracholusk. Na konci obce odbočíte vpravo po silničce vedoucí k hájovně Křiniště. Po necelém kilometru zastavíte u lesa a vydáte se pěšky neznačenou cestou, která vás po 600 metrech přivede na vrchol Čertovy skály. Odtud je pěkný výhled na tok Berounky od Skryjí až k Nezabudickému mlýnu. Můžete tak obdivovat i rozsáhlé lesní celky. Čertova skála je tvořena podmořskými sopečnými horninami, vzniklými asi před 600 miliony lety a tvořícími tzv. polštářové lávy. Území je přírodní rezervací s výskytem cenných skalních společenstev.

Pod skálou vede silnice, po které budete po našem návratu do Týřovic dále pokračovat kolem řeky směrem na Křivoklát. Hned za Týřovicemi je odpočívadlo a odbočka k malé chatové osadě. Tady zastavíte a sejdete na louku proti strmým Týřovickým skalám se skalním útvarem Hodiny. Zdejší přírodní scenérie byly již několikrát využity našimi i zahraničními filmaři.

Další zastávka je již po necelém kilometru v místě, kde se vlevo od silnice napojuje lesní cesta. Zde vystoupáte a seběhnete několik metrů kolem malé skalky k řece. Před vámi se na druhém břehu objeví Kouřimecká rybárna. V ní často pobýval spisovatel v posledních letech svého života u svého přítele. Ve filmových adaptacích představovala chalupu převozníka Karla Proška, která se nachází ve skutečnosti 4 km dále po proudu řeky u Branovského přívozu. A právě tam se vypravíte, cestou můžete zastavit na občerstvení ve známé výletní restauraci U Rozvědčíka.

Branovský přívoz je vzdálen asi 100 metrů od silnice. Během letních měsíců je možné se dokonce nechat převézt přes řeku a v chalupě převozníka Proška, kam jezdil malý Ota s rodinou na letní byt, navštívit Pamětní síň Oty Pavla. Poslední zastávkou výletu bude rozhledna Velká Buková. Pokračovat budete po silnici kolem Nezabudického mlýna a před Roztoky odbočíme vlevo do stejnojmenné obce. Součástí 14 m vysoké rozhledny je parkoviště a občerstvení s toaletami. Z rozhledny je přehledně vidět celé údolí Berounky, které jsme projeli, velkou část Křivoklátské vrchoviny, Brdy, Džbán a při dobré viditelnosti i Krušné hory.

Během výletu urazíte 7,5 km pěšky a 30,5 km autem. V mapě je zanesena trasa pouze pro cestu autem.